Oddlygood förvärvar nordiska varumärket Planti och blir marknadsledare inom växtbaserade gurtar i Sverige samt matlagningsprodukter i Finland.

Affären stärker Oddlygoods tillväxtstrategi, som redan har gett en imponerande organisk tillväxt på +40% under första halvåret jämfört med 2022. Niko Vuorenmaa, Oddlygoods CEO, ser förvärvet som ett naturligt steg på deras tillväxtresa och betonar att det passar deras strategi att aktivt söka tillväxtmöjligheter genom förvärv.

Valio, Oddlygoods majoritetsägare, förvärvar samtidigt Plantis produktion i Åbo. Efter förvärvet blir Oddlygood marknadsledare i Sverige inom växtbaserade gurtar och rankas som den tredje största aktören på den finska marknaden för växtbaserade matlagningsprodukter. Trots en temporär inbromsning förväntas den växtbaserade marknaden växa med tvåsiffriga tal till 69 miljarder USD åren 2021–2030, driven av konsumenternas intresse för hållbarhet och hälsosam mat.

Kimmo Luoma, Senior Vice President på Valio Food, understryker betydelsen av växtbaserade produkter i Valios tillväxtstrategi och ser förvärvet som ett steg mot att stärka deras position som ledande utvecklare och tillverkare av sådana produkter.

Planti, tidigare en del av norska Kavli Group, omsatte 10,9 miljoner euro 2022. Kenneth Hamnes, Group CEO på KavliHoldings AS, kommenterar försäljningen som ett strategiskt och noggrant övervägt beslut för att fokusera på andra verksamhetskategorier. Affärens ekonomiska omfattning har inte offentliggjorts, och ingen omedelbar förändring förväntas i produktsortimentet eller produktionen för varken Oddlygood eller Planti.

Text: Jonny Bothin – Butiksnytt