– Med Polfärskt som återförsäljare ökar vi vår servicegrad så att fler konsumenter kommer kunna köpa Fazers och Skogaholms bröd och ta del av kampanjer, samtidigt som vår modell blir mer hållbar. Det är dock ett tungt besked vi idag behöver ge till våra medarbetare. Vi har stor förståelse för den tuffa tid som ligger framför alla berörda och vill på bästa sätt stötta i omställningen och tacka för allt engagemang och hårt arbete, säger Patrik Hellgren, försäljningsdirektör Fazer Bageri i Sverige. 

LÄS OCKSÅ: Samdistribution av bröd – ett steg i hållbarhetsarbetet för Polarbröd 

Samdistribution innebär flera miljömässiga fördelar
Genom att Fazer avvecklar den nuvarande fordonsflottan med ca 290 bilar beräknas Fazers CO2 –ekvivalenter från bröddistribution halveras till 1,5 miljoner kg
per år.[1] Vidare, har Polfärskt ambitionen att köra helt fossilfritt och man testar också som första brödleverantör att köra el-brödbil. Samarbetet stöttar också ett av Fazers hållbarhetsmål, 50% minskade utsläpp, till 2030. Genom en bättre servicegrad och ett fokuserat sortiment kommer samarbetet även att minska brödreturerna från handeln.

– Genom vårt utökade samarbete kommer vi att dela transporter för tre av Sveriges fyra största bagerier. Idag körs många mil för små leveranser vilket inte är miljömässigt eller ekonomiskt hållbart. Bröd är bland det mest klimatsmarta livsmedel man kan äta och genom en gemensam distribution förstärks detta ytterligare, säger Petri Kujala, vd på Fazer Bageri och Ragnar Landin, vd på Polfärskt Bröd.

–  Från vårt perspektiv ser vi mycket positivt på att våra leverantörer tar ett gemensamt ansvar för mer hållbara livsmedelstransporter, och att man ökar
servicegraden till våra handlare i hela landet är så klart välkommet, säger Fredrik Klein, affärsområdeschef färskvaror på ICA Sverige AB.

Med Fazer tar Polfärskt nästa steg
Polfärskt har genom åren byggt upp en framgångsrik organisation för att sälja och samdistribuera bröd från olika bagerier. Företagens lokala förankring och starka entreprenörskap kombinerat med kedjedrift har gjort Polfärskt framgångsrika på marknaden. 

– Med varumärkena Fazer och Skogaholm tillsammans med våra befintliga varumärken kommer vi täcka in hela brödkategorin och ha marknadens i särklass starkaste produktportfölj. Med samarbetet skapar vi även nya möjligheter att vidareutveckla vår samdistribution till nytta för befintliga samarbetspartners, butik och konsument genom förbättrad service, ökad färskhet i hyllan och lägre returer”, säger Ragnar Landin, vd Polfärskt Bröd.

Fazers bageriverksamhet – ett fortsatt viktigt strategiskt fokus
Fazer är ett matföretag som fokuserar på att skapa värde och som utvecklar ledande positioner i norra Europa. Marknaden för varumärken inom snabbrörliga konsumentvaror utvecklas snabbt och ställer krav på företag att möta ny efterfrågan. Fazer har en ambitiös tillväxtstrategi i Sverige och fokuserar på innovativa hållbara lösningar. Spannmålsprodukter och bageriverksamheten är en viktig del av den satsningen. För att nå full potential behövs tillväxt för Fazer Bageri i Sverige och förändringarna som nu presenteras lägger grunden det arbetet. Genom bättre service och en mer effektiv bageristruktur kan Fazer erbjuda konsumenten goda, innovativa och hälsosamma produkter från älskade varumärken i Sverige och utomlands.

Fazer Bageri Lund

LÄS OCKSÅ: Fazer Bageri planerar att stänga bageriet i Lund

Fazer planerar också att stänga bageriet i Lund under hösten 2021. Produktionen planeras flytta till Fazers bagerier i Umeå, Eskilstuna och Lidköping. En mer koncentrerad bageriverksamhet är bättre anpassad efter nuvarande sortiment och skapar bättre förutsättningar för en mer effektiv och hållbar bageriproduktion tex. genom mindre produktionssvinn och energiförbrukning.

  • För att förbättra servicen mot kund blir Polfärskt återförsäljare för Fazer Bageris färska bröd från varumärkena Fazer och Skogaholm med planerad start i början av sommaren 2021.
  • Återförsäljaruppdraget gäller endast dagligvaruhandeln. Fazer Bageri kommer fortsatt att hantera försäljning till restauranger, storkök, export samt produkter till handelns egna varumärken.
  • Återförsäljaruppdraget kommer att innebära ökad servicegrad till kund, butik och konsument genom tätare besök i fler butiker, även på mindre orter. Samdistribution mellan fler aktörer innebär också mindre miljöpåverkan från bröddistribution som en följd av ökade volymer per leverans och minskade utsläpp genom färre brödbilar.
  • Den nya återförsäljarmodellen innebär att Fazer Bageris organisation för fältsälj och distribution kommer att avvecklas. MBL-förhandlingar angående samarbete är avslutade för Fazer Bageri och Polfärskt. LAS-förhandlingar för Fazer Bageri samt lokala förhandlingar gällande organisation för Polfärskt inleds nu med fackliga motparter.