Det familjeägda kafferosteriet, Löfbergs, har tagit stora steg framåt inom dagligvaruhandeln. På bara ett år har försäljningen ökat med en imponerande 38 procent, en prestation som sticker ut i en tid då kaffekategorin som helhet har gått bakåt.

En av nyckelfaktorerna bakom framgången är det nära samarbetet med livsmedelskedjor och butiker, som har resulterat i att allt fler kunder har gett Löfbergs en chans. Med upptäckten av den förstklassiga smaken och det breda sortimentet har många återvänt till märket vid sina nästa inköp, enligt Björn Norén, Head of Retail på Löfbergs.

LÄS OCKSÅ: Löfbergs först med ny typ av återvinningsbar kaffeförpackning

Enligt siffror från analysföretaget NielsenIQ har Löfbergs visat en imponerande tillväxt inom bryggkaffe-segmentet, med en uppgång på hela 38 procent det senaste året. Detta har resulterat i att otroliga 5,9 miljoner fler paket Löfbergs har gått genom kassorna under denna period.

– Denna framgång är helt unik under våra 117 år i branschen; både volym- och marknadsandelarna har nått rekordnivåer. Nu fokuserar vi på att fortsätta skapa värde för våra kunder och konsumenter genom nya marknadsstrategier och spännande nyheter som kommer att vidga vårt erbjudande ännu mer, säger Björn Norén.

LÄS OCKSÅ: Löfbergs i nytt europeiskt samarbete

Löfbergs framgångar har verkligen satt dem på kartan som en kaffeleverantör att räkna med. Med en imponerande tillväxt och en trofast kundbas ser framtiden ljus ut för detta växande kafferosteri.

Text: Jonny Bothin

*NielsenIQ, DVH totalt, malet kaffe, volym kg, rullande helår v24 2023 (MAT) jämfört med rullande helår v24 2022.