Matsmart, den ledande återförsäljaren av överskottsmat i Norden, meddelar idag att de framgångsrikt har avslutat en övertecknad tillväxtrunda, ledd av det cirkulära investeringsbolaget Circularity Capital med stöd från befintliga ägare. Tillväxtrundan resulterade i en kapitalinjektion på imponerande 460 miljoner svenska kronor, som främst kommer användas för att stärka verksamheten i Tyskland och Norden.

Matsmart – Foto: Butiksnytt

Tillväxtkapitalet kommer att utnyttjas för att stödja expansionen av verksamheten i Tyskland och Norden. E-handelns ökade operativa kapacitet och effektivitet, tack vare automatiseringen av det nordiska lagret, har banat väg för en planerad satsning på att automatisera även den tyska verksamheten.

Peter Beckius, VD för Matsmart, kommenterar utvecklingen och framhåller: ”Vår femårsplan innefattar betydande tillväxt i Norden och DACH-regionen, och vår främsta investering kommer vara automatiseringen av den tyska lagerverksamheten.”

Matsmart, grundat 2014, har med sin affärsmodell, som fokuserar på att köpa och sälja överskottsvaror, lyckats tackla utmaningarna med livsmedelsavfall och förluster i leverantörskedjan. Sedan starten har Matsmart återcirkulerat över 60 000 ton mat och konsumentprodukter, vilket inte bara gör leverantörskedjan effektivare utan även minskar klimatpåverkan och kostnader. Matsmart är nu den ledande återförsäljaren av överskottsmat i Norden och den snabbast växande aktören i Tyskland.

Peter Beckius fortsätter: ”Konsumenter blir alltmer medvetna om sin miljöpåverkan i vardagen, och just nu behöver många av oss hålla i plånboken. Vi erbjuder våra kunder hållbara köp som både är prisvärda och tillgängliga för alla. Kombinationen av rimliga priser och hållbarhet uppskattas av många av våra kunder.”

Impactinvesteringar, investeringar som avsiktligt genererar positiv social och miljömässig påverkan, växer globalt. Enligt Impact and Markets’ Impact Investing Global Market Report 2023 ökade den globala impact-investeringsmarknaden med 17,8 procent mellan 2022 och 2023.

Karl Andersson, grundare av Matsmart, kommenterar tillväxtrundan: ”Vårt mål är att förändra matsystemet, och för det behöver vi starka partners. För tio år sedan inledde vi resan för att bevisa att det är möjligt att framgångsrikt skala en verksamhet som adresserar en av våra stora hållbarhetsutmaningar: matförluster och svinn. Tio år senare har vi etablerat oss på fem marknader och är den första europeiska e-handeln som säljer dagligvaror och visar lönsamhet på sin hemmamarknad. Circularity Capitals erfarenheter av att stötta cirkulära företag kommer vara en stor tillgång för vår fortsatta tillväxt i Europa. Det är ovärderligt att vi delar samma värderingar.”

Andrew Shannon, partner på Circularity Capital och styrelseledamot i Matsmart, uttrycker entusiasm över investeringen: ”Matsmart har redan etablerat en marknadsledande position i en snabbväxande bransch som tacklar ineffektiviteterna i den globala livsmedelskedjan. Företaget har en stark plattform redo att skala ytterligare och ett dedikerat team som har bevisat sin förmåga att leverera resultat.