Baljväxtfärs gjord på svensk sötlupin, åkerböna och gråärt släpps nu till en bredare marknad. Efter produktutveckling i rekordfart lämnar Axfoundation över ytterligare uppskalning till Färsodlarna, en uppstickare inom svenskt växtbaserat protein.

Madeline Möller Axfood
Madeleine Linins Mörner, programansvarig för Framtidens mat på Axfoundation.

– Axfoundations ambition med att utveckla en helt svensk baljväxtfärs var att bidra till en ökad efterfrågan på svenska baljväxter, och samtidigt bidra till minskad konsumtion av icke hållbart producerat kött. Vi har bevisat att det går – nu är det dags att lämna över stafettpinnen till en kommersiell aktör som kan ta färsen vidare in i ännu fler svenska kök, säger Madeleine Linins Mörner, programansvarig för Framtidens mat på Axfoundation.

Torsåker gård

Idén till Svensk Baljväxtfärs föddes på Torsåker gård, Axfoundations testgård och utvecklingscentrum utanför Upplands Väsby i Stockholm. Tillsammans med handel, kockar och lantbrukare utvecklade Axfoundation innovationen från böna till färdig produkt. Resultatet blev en baljväxtfärs gjord helt på svenska råvaror och därmed utan soja, en färs som det senaste året fått genomslag med ökade volymer i både dagligvaru- och restaurangbranschen.

Framgångarna väckte uppmärksamhet och under 2020 tilldelades Axfoundation priset Årets hållbarhetsinitiativ för sina satsningar inom Framtidens mat. För att nu möjliggöra ytterligare uppskalning till en bredare marknad lämnar Axfoundation som icke-vinstdrivande aktör över den fortsatta kommersialiseringen till det nystartade bolaget Färsodlarna.

Oddgeir Hole, VD, Färsodlarna.

– Vi är mycket stolta över att ta över ägarskapet för denna unika innovation. Vårt mål på Färsodlarna är att ge människor tillgång till fantastisk, god, växtbaserad mat som är lätt att tillaga. Då gör vi det enkelt och gott att minska sitt klimatavtryck. Vår första produkt är Svenskodlad Färs som lanseras i dagligvaruhandeln i mitten av mars, berättar Oddgeir Hole, VD, Färsodlarna.

Enligt Maria Smith, generalsekreterare för Axfoundation, är övergången till en kommersiell partner en naturlig del i Axfoundations arbetsmodell.

Maria Smith, Generalsekreterare, Axfoundation.

– Axfoundations styrka ligger i att tillsammans med hela värdekedjan identifiera utmaningarna, utveckla en praktisk lösning och bevisa att affärsmodellen funkar. Sedan lämnar vi som icke-vinstdrivande organisation över för vidare uppskalning. Nu är det dags att ta oss an nya utmaningar inom framtidens mat, men också inom cirkulär ekonomi och hållbar produktion och konsumtion, säger Maria Smith, Generalsekreterare, Axfoundation.

Framöver säljs baljväxtfärsen av Färsodlarna under varumärket Svenskodlad Färs till konsument, och som Svensk Baljväxtfärs till restauranger och offentliga kök via Grönsakshallen Sorunda och Martin & Servera.

Fakta om svensk köttkonsumtion och växtbaserat protein:

  • Marknaden för växtbaserade proteinprodukter har vuxit med nästan 16 procent per år de senaste tre åren. (Macklean)
  • Andelen svenska råvaror i de växtbaserade proteinprodukter som finns på marknaden är liten. Istället dominerar importerad soja. (Macklean)
  • Den svenska baljväxtfärsen består av svensk sötlupin, åkerböna, gråärt, rester från rapsoljeproduktion och lite salt.
  • Endast 2% av all odlingsmark i Sverige används för baljväxter. 80% av den svenska baljväxtproduktionen går till foder, 3% av skörden hamnar på svenska tallrikar. (Jordbruksverket)
  • Svensken äter nästan 70 procent mer kött idag än för 60 år sedan, men en minskning har setts de senaste tre åren. (Naturvårdsverket)
  • I Sverige konsumeras i genomsnitt 700 gram rött kött (råvikt av nöt, gris, lamm) i veckan. (Jordbruksverket)
  • EAT Lancet-rapporten rekommenderar 0-200 gram rött kött per vecka för att äta en hälsosam kost inom planetens gränser. Samtidigt rekommenderas en tiofaldig ökning av baljväxtkonsumtionen. (EAT Lancet)