Maxade dressingkombinationer, värmda sallader och mindful eating står i fokus när Picadeli, den svenska salladspionjären, spår de kommande mattrenderna för 2024. Enligt Gunilla Kjellmer, Head of Food på Picadeli, visar trenderna att vi blir allt modigare och medvetna när det gäller våra matval.

Med det kalla vädret utanför och det nya året runt hörnet är frågan vilka trender som kommer att pryda våra tallrikar under 2024. För Picadeli är det avgörande att vara i framkant när det gäller mat, hälsa och klimat för att möta kundernas förväntningar i det ständigt föränderliga matlandskapet.

Picadeli spår att 2024 kommer präglas av medvetna val för såväl mental hälsa, plånbok som klimat när vi planerar våra måltider. En särskild fokus ligger även på smakrika dressingar och varma sallader det kommande året.

Gunilla Kjellmer, som dagligen arbetar med att utveckla Picadelis sortiment i de cirka 1 000 salladsbarerna runt om i landet, betonar vikten av att vara lyhörd för trender och utvecklas i rätt riktning. Hon noterar att konsumenterna blir alltmer medvetna och modiga i sina matval.

Den ekonomiska krisen påverkar också matvanorna under 2024, där många väljer prisvärdhet samtidigt som hälsosamma alternativ prioriteras. Picadeli ser en ökning i efterfrågan på egensammansatta sallader, och Gunilla Kjellmer hoppas att 2024 blir året då konsumenterna väljer både plånboksvänligt och hälsosamt.

Picadeli, som startade på den svenska västkusten för femton år sedan, upplever nu en större efterfrågan än någonsin. Varje vecka köper svenskarna närmare en halv miljon Picadelisallader. Nu siktar företaget på det nya året med klimatsmarta, prisvänliga och trendiga sallader.

Gunilla Kjellmer listar de fem största mattrenderna för 2024:

  1. Dressing, dressing och åter dressing: Dressingen blir stjärnan, och vi blir modigare med nya smakkombinationer.
  2. Mindful eating: Måltiderna blir en stund av närvaro och välmående, där visuell njutning av maten spelar en central roll.
  3. Värm din sallad – och ta den till nya smakhöjder: Trenden med värmda sallader ökar i popularitet, och salladen blir ett nyttigt och klimatsmart alternativ även under kalla månader.
  4. Vardagslyx i tuffare tider: Det ekonomiska läget påverkar matvanorna, och svenskarna söker nya sätt att sätta guldkant på tillvaron genom prisvärda och smakrika alternativ.
  5. Tänk grönt – för såväl kropp som klimat: Ökad medvetenhet leder till val av råvaror efter säsong och användning av märkningar kring klimat och hälsa vid matinköp.