Apoteksgruppen påbörjar omprofilering till Kronans Apotek: Första butiken i Stockholm genomgår förvandlingen

En ny fas i övergången från Apoteksgruppen till Kronans Apotek startar idag när en av Apoteksgruppens butiker vid Gullmarsplan i Stockholm skyltas om. Detta är inledningen på en omfattande process där 200 apotek runt om i Sverige kommer att omprofileras till Kronans Apotek under hösten.

LÄS OCKSÅ: Kronans Apotek och Apoteksgruppen går ihop

Förändringen innebär att Apoteksgruppen och Kronans Apotek integreras till ett samlat varumärke och kommer att presenteras som Kronans Apotek. Samtidigt utvidgas sortimentet för att inkludera fler varumärken inom områden som skönhet och hälsa.

LÄS OCKSÅ: Kronans Apotek rekryterar hållbarhetschef från Lidl

Tobias Karlsson marknadsdirektör
Tobias Karlsson marknadsdirektör

”Tidigare har fokus legat på att integrera våra organisationer internt. Nu kommer förändringarna att märkas av våra kunder. Vi kommer att kommunicera som ett enhetligt varumärke – Kronans Apotek, samtidigt som vi breddar vårt utbud. Detta är en betydande milstolpe på vår resa mot att bli den största apotekskedjan i Sverige med både flest fysiska apotek och en dygnet runt-öppen e-handel”, berättar Tobias Karlsson, marknad- och kommunikationsdirektör på Kronans Apotek.

LÄS OCKSÅ: Ny marknadsdirektör till Kronans Apotek och Apoteksgruppens nya apotekskedja

En hektisk höst väntar, med flera apotek runt om i landet som planerar invigningsfester för att presentera den förändrade butiksupplevelsen för kunderna.

Jasmin Fartousi, apotekschef på Gullmarsplan, delar entusiasmen kring övergången: ”Vi har längtat efter den här dagen sedan vi fick reda på sammanslagningen. Nu känner vi oss verkligen som en genuin del av Kronans Apotek.”

Omprofileringen kommer att fortskrida i högt tempo, med omkring tio apotek som kommer att genomgå omprofilering varje vecka under hösten. Projektet förväntas vara avslutat i början av 2024.

Omprofileringen är resultatet av ett samarbete med skyltleverantören EuroSign AB. Företaget har ansvarat för planering, produktion och montering av skyltar och foliering över hela landet. Projektteamet på Kronans Apotek, ledd av Malin Hammarström, Head of Project Manager Marketing, har varit drivande i detta arbete. Sammanlagt 12 personer är involverade i projektteamet.

Text: Jonny Bothin – Butiksnytt