Nu lanserar Nick’s tre veganska glassar exklusivt på 7-Eleven. Den veganska glassmarknaden växer men har länge saknat alternativ utan tillsatt socker. Nu har Nick’s knäckt koden efter två års innovation och lanserar nyheterna Caramel fudge, Triple chocolate och Peanut butter. Resultatet av produktutvecklingen är vegansk glass som inte bara är krämig, fyllig men även innehåller 50% färre kalorier än marknadsledarens veganska alternativ.

Nick’s nya lansering är den första och hittills enda veganska glassen utan tillsatt socker som smakar som riktigt gräddig glass ska smaka. Fluffig, fyllig och smarrig! Nick’s har dessutom valt att dra ner på andelen fett för att möta konsumenternas önskan om krämig glass med en lägre kalorihalt. Äntligen erbjuds en god glass utan tillsatt socker som passar veganer, laktosintoleranta men även den traditionella glassätande konsumenten.

Stefan Lagerqvist VD Nick’s.

– Det är en spännande tid för nytänkande inom matbranschen. Veganska köttersättningar smakar inte längre träull. Många veganska produkter är oftast fyllda med socker för att dölja den egentliga smaken. Därför var det viktigt för oss att ta fram en vegansk glass utan tillsatt socker som är fantastiskt god. Utvecklingen inom food science är idag konsumentdriven och konsumenterna förtjänar mat som är bättre för dem. Vi kan ge dem det, säger Stefan Lagerqvist VD Nick’s.

LÄS OCKSÅ: Nicks`s relanserar hela portföljen med ett nytt smakfullt uttryck

Faksimil från senaste numret av Butiksnytt.

Glassarna lanseras exklusivt i alla 7-Elevens butiker runt om i Sverige, ett naturligt samarbete då det är där man hittar Nick’s målgrupp och kan stilla fansens glassiga efterfrågan många av dygnets timmar.

LÄS OCKSÅ: Nick´s genomför global expansion

– Vi vet att efterfrågan på veganska produkter ständigt ökar och vi är därför glada att kunna erbjuda ett ännu bredare sortiment tillsammans med Nick’s tre nyheter som inte bara är riktigt god vegansk glass, utan som dessutom inte har något tillsatt socker – ett toppenkomplement bland våra andra glassar, oavsett om man är vegan eller inte, särskilt nu när solen kikat fram och våren väntar runt hörnet, säger Mikael Lind, Kategorichef på Reitan Convenience Sweden AB /Pressbyrån & 7-Eleven.

Den veganska glassen lanseras i 473ml finns i följande smaker; Caramel fudge, Triple chocolate and Peanut butter. Det nya veganska glass-sortimentet innehåller mellan 425–460 kalorier per pint, betydligt lägre än konkurrenterna vars veganska utbud har uppemot 1000–1500 kcal.

Nick’s nya veganglassar kommer att finnas tillgängliga från den 14e mars exklusivt på 7-Eleven. Rekommenderat utpris är 69.90 SEK.

LÄS OCKSÅ: Nick’s lanserar en utmanare till Center